Hvorfor er “om os” vigtig?

Vil du gerne skabe pålidelighed og tryghed omkring din virksomhed? Så er det altafgørende at du har en “om os” side. Her kan dine besøgende læse mere om hvad I står for, jeres mission og jeres historie. Vi giver dig her et indblik i, hvorfor “om os” siden er vigtig for din hjemmeside.

En ’om os’ side skaber tryghed og pålidelighed. Den viser virksomhedens mission, vision og historie. Det er her du beskriver dine kernekompetencer – og her du helt overordnet fortæller dine kunder, hvem du egentlig er. En ’om os’ er vigtig fordi den giver dig førstehåndsindtrykket af hvad kunden potentielt handler med.

Når dine potentielle kunder besøger din hjemmeside, er det fordi de er nysgerrige på hvad du har at tilbyde. De vil gerne lære dig bedre at kende og se om I deler samme grundværdier. Derfor er “om os” siden oftest en af de mest besøgte sider, næstefter forsiden og din service side. Du skal i og for sig betragte din hjemmeside som din virksomheds blåstempel, hvor du skaber pålidelighed og tryghed for kunden. Kernen i denne process er netop “om os” siden.

“Om os” siden giver en fyldestgørende præsentation af hvem du og dit team er, og hvilken forskel I kan gøre for kunden. “Om os” teksten er dog ikke sælgende, men fortæller stolt om virksomhedens historie, hvor langt I er nået i dag og hvilke visioner I har for jeres forretning. Teksten skal være imødekommende og nede på jorden, så man skaber en form for direkte relation med læseren.

Få hjælp til at producere en professionel webshop her

Det er vigtigt at “om os” siden er skrevet professionelt, uden at være tør. Teksten skal være med til at styrke din troværdighed og gøre de besøgende mere tilbøjelige til at handle med dig. Overvej især hvilken målgruppe der bliver skrevet til, og undersøg hvad der er vigtigt for dem at vide om dig.

Betyder din “om os” noget for søgemaskiner?

Søgemaskinerne vil primært kun anbefale sikrer og pålidelige hjemmesider – derfor er en ’om os’ side utrolig vigtig. Google vurderer hjemmesider ud fra en TrustRank, og hvis du vil rangere på en af de højeste placeringer så er en ’om os’ side nødvendig. Din ’om os’ er altså meget betydningsfuld for Googles fortrolighedspolitik. 

Man kan let fristes til at tro, at så længe alle dine sider er SEO-optimerede, så burde det også være nok til at give dig den bedste placering. Men det er ikke helt lige meget hvilke sider din hjemmeside indeholder. Google vil nemlig kun anbefale sikre og pålidelige hjemmesider. Derfor vurderer de sitet ud fra en TrustRank. Det betyder blandt andet at din hjemmeside skal have en “om os” side, en fortrolighedspolitik og en GDPR erklæring, for at blive anerkendt som et pålideligt site.

Overvej derfor nøje din troværdighed, mens du skriver tekster på hjemmesiden. Ikke kun i forhold til “om os” siden, men hele vejen rundt. Her er det godt  at have eksterne links på artiklerne, som understøtter dine påstande, og interne links, som skaber en rød tråd for den besøgende. På nogle artikler kan det også kræve at du skriver et forfatternavn på artiklen, for at understøtte de påstande, der bliver lagt på bordet.

I forhold til din “om os” side er det dog ikke nok blot at skrive en side, uden at overveje grundigt hvad den skal indeholde og hvem der skal læse den. Husk på, at her kigger Google også med over skulderen, og undersøger blandt andet om du nævner kontaktoplysninger på virksomheden. Derudover skal teksten selvfølgelig også skabe troværdighed for kunderne.

Få en forståelse for søgemaskiner og søgemaskineoptimering (SEO) her

Hvad skal “om os” indeholde?

En ’om os’ side skal indeholde det som beskriver virksomheden bedst til kunderne. Siden skal beskrive hvilken virksomhed i er, hvad jeres kernekompetencer består af og hvad der differentierer jer på jeres pågældende marked. Herunder skal der også tilføjes mission, vision og mål – og helt overordnet set det som skaber værdi for kunden.

Når du skriver din “om os” tekst, skal du overveje at der er emner der er vigtigere end andre at oplyse de besøgende om. Det er først og fremmest vigtigt at holde teksten fokuseret, og sørge for at den ikke bliver for lang. Derudover skal du passe på med flosklerne og fokusere på, hvor I skiller jer ud som virksomhed. På den måde skaber du noget interesse hos læseren, som ville blive husket bedre end en generel tekst.

Lav en grundig præsentation af virksomheden, hvor du fortæller lidt om jeres team og hvilke kernekompetencer I står inde med. Ud fra dette kan du fortsætte med at fortælle, hvordan I skaber værdi for kunden. Det er også en god ide at beskrive virksomhedens vision for forretningen. Den filosofiske tilgang motiverer kunden til at følge jeres tankegang og være enig i den målsætning I har sat jer. Det kan engagere kunden til at ønske at skabe resultater i samarbejde med jer.

Det virker også godt at skrive lidt om virksomhedens historie. Dog kommer det an på hvor gammel virksomheden er.

Er det en helt ny virksomhed, så fokuser på hvorfor I er nyskabende for det nuværende marked. Har I flere år på bagen, kan det bruges som en troværdighed og et blåstempel for jeres kvalitet, at fortælle om jeres historie og trofaste kunder gennem årenes løb. Det er et bevis for virksomhedens solide stabilitet, som holder sig godt kørende mange år frem.

Hvad skal “om os” IKKE indeholde?

En ’om os’ side skal altid være neutral – du må derfor IKKE beskrive virksomheden som du selv ser den. Det er vigtigt at din ’om os’ side er troværdig for kundens synspunkt, derfor skal din beskrivelse være objektiv. Du må IKKE sammenligne med konkurrenter eller præsentere din virksomhed for at være bedre end andre.

Når du skriver din “om os” tekst skal du vise virksomhedens fra sin bedste side. Dog er det vigtigt at teksten ikke bliver for pralende, og derved utroværdig. Du bør derfor forholde dig neutralt overfor konkurrenter og ikke præsentere virksomheden fra dit eget subjektive perspektiv.

Derimod skal du forsøge at holde dig til fakta om virksomheden, og sætte dig ind i, hvordan virksomheden gerne vil opfattes af omverdenen.

Det gør du ved at fokusere på jeres kernekompetencer, og fortælle om, hvad I er bedst til ud fra for eksempel konkrete eksempler med cases. Fortæl også om jeres motivation for at drive virksomheden og hvilke resultater I kan skabe for kunden.